7 najczęstszych błędów przy aplikacji folii ochronnych PPF i jak ich uniknąć
Zabezpieczenie lakieru samochodu przed zarysowaniami i wpływem czynników atmosferycznych to ważny element ochrony auta. Jednym z popularnych rozwiązań w tej kwestii są folie ochronne PPF (Paint Protection Film). Chociaż aplikacja takiej osłony na pozór wydaje się nieskomplikowana, podczas jej nakładania można popełnić wiele błędów, które pogorszą efekt. Od przygotowania powierzchni lakieru, po końcowe wygładzenie folii – poniżej przybliżamy najczęstsze błędy popełniane podczas aplikacji folii ochronnych PPF.
Niewłaściwe przygotowanie auta przed nałożeniem folii PPF
Nakładanie folii PPF wymaga odpowiedniego przygotowania powierzchni lakieru przed przystąpieniem do jej aplikacji. Jednym z najczęściej popełnianych błędów w tej kwestii jest niewystarczające oczyszczenie karoserii. Zanieczyszczenia takie jak smoła, rdza czy błoto mogą stać się problemem podczas naciągania folii. Ich obecność przyczynia się do powstawania pęcherzy powietrza, które sprawiają, że powłoka nie przylega idealnie do powierzchni lakieru. Równie ważne jest odpowiednie wypolerowanie lakieru. Tyczy się to nawet nowych aut, które na drogach funkcjonują zaledwie od kilku lat. Istotne jest również umycie wszystkich szczelin celem usunięcia opiłków z klocków hamulcowych, osadów ze spalin czy drobinek piasku.
Precyzyjne cięcie folii – tu również trzeba uważać
Aby folia PPF skutecznie chroniła pojazd, musi być precyzyjnie dopasowana do jego kształtu. Niewłaściwe przycięcie folii często prowadzi do niedokładnego pokrycia lakieru lub pojawienia się pęcherzy powietrza pod powierzchnią. Kolejnym błędem jest niedokładne ułożenie folii – zbyt luźna aplikacja może przyczynić się do powstania odkształceń, a nadmierne naciągnięcie folii grozi jej pękaniem lub odklejeniem się od karoserii.
Nieumiejętne wycinanie formatek – błędy przy pracy z PPF
Precyzyjne cięcie folii PPF to prawdziwa sztuka. Aby było łatwiej i szybciej, wiele firm
trudniących się nakładaniem folii ochronnych działa z gotowymi formatkami. Jednak i tutaj kryją się pewne potencjalne błędy. Folię można nakleić nierówno, sprawiając, że gdzieniegdzie pojawią się prześwity. W tych szczelinach z czasem zgromadzi się brud i wilgoć, co zepsuje estetykę pojazdu. W najgorszym przypadku wda się rdza, której usunięcie okaże się mniej lub bardziej kosztowne.
Błędy przy podgrzewaniu folii PPF
Wygrzewanie folii samochodowej na przetłoczeniach polega na prawidłowym dopasowaniu osłony do załamań, wgłębień i wypukłości na karoserii oraz potraktowaniu tych partii wysoką temperaturą. Podczas wygrzewania folii używa się opalarek lub specjalnych nagrzewnic, które emitują ciepło, zmiękczając tworzywo. To pozwala na rozciąganie folii i dokładne dopasowanie jej do przetłoczeń bez obaw o powstanie zmarszczek, pęcherzyków powietrza czy nierówności. Najczęstszym z błędów przy wygrzewaniu folii jest pominięcie tego etapu czy użycie nieprawidłowej temperatury. Optymalna to 90–100°C.
Złe techniki nakładania folii ochronnych PPF
W procesie aplikacji folii PPF duże znaczenie ma poprawna technika. Błędne nałożenie folii może prowadzić do pękania folii, odklejania się jej lub powstawania pęcherzyków powietrza. Oprócz techniki niezbędne jest także korzystanie z profesjonalnych narzędzi. Ich brak często prowadzi do nieestetycznych efektów, dlatego nakładaniem folii ochronnych PPF powinni zajmować się specjaliści, którzy wiedzą, jak radzić sobie z danymi wyzwaniami.
Niewłaściwe miejsce do aplikacji folii PPF
Nakładanie folii ochronnej powinno się odbywać w cieniu lub w zadaszonym warsztacie. Praca na słońcu może wpływać negatywnie na plastyczność folii oraz jej aplikowanie. Działanie na nagrzanej karoserii utrudnia precyzyjne ułożenie osłony i prowadzi do wspomnianych nieprawidłowości.
Poprawne naciąganie folii a końcowe wygładzenie
Po nałożeniu folii PPF kluczowe jest jej staranne wygładzenie. Zbyt pobieżne lub niedokładne przeprowadzenie tego etapu poskutkuje powstaniem pęcherzyków powietrza pod folią, które później trudno usunąć. Brak precyzji w wygładzaniu może również spowodować, że folia nie będzie prawidłowo przylegać do powierzchni auta.